Hoppa till innehåll

Försäljningsvillkor

1. Avtalet

Norisma AS säljer hälsokostprodukter, kosmetika och personhygienartiklar på löpande prenumerationsbasis enligt det valda leveransintervallet utan köpförpliktelse eller bindningstid.

Avtalet består av den information som tillhandahålls på webbplatsen för beställning samt i dessa avtalsvillkor. Avtalet kan endast ingås av myndiga personer över 18 år.

2. Definition av avtalsparter

«Säljare» er: Norisma AS
Org. nr.: 997355911
Adress: Norisma AS, Maridalsveien 163, 0461 Oslo
E-post: kundservice@norisma.se
Telefon: 851782060

«Köpare» är den person som uppges som köpare i beställningen. Namnet på köparen framgår av beställningsbekräftelsen. Köparen benämns även i det följande som «du», «dig», «din» eller «ditt».
«Tjänsten» avser prenumerationstjänsten.

«Produkten» är den vara som levereras genom prenumerationstjänsten.

Kontaktinformation kundtjänst
Telefon: 851782060
E-post: kundservice@norisma.se

Post: Norisma AS, Maridalsveien 163, 0461 Oslo

LAGER- OCH RETURADRESS
Norisma c/o EU Terminalen AB
Prästängvägen 36
45233 Strömstad
SVERIGE

3. Avtalsingående, godkännande och ändring av avtalsvillkoren

Avtalet är bindande för båda parter när beställningen har tagits emot av säljaren. När beställningen har tagits emot skickar säljaren en beställningsbekräftelse per e-post till köparen som anger beställd produkt(er), pris och leveransintervall.
Köparen måste kontrollera beställningsbekräftelsen och omedelbart meddela om beställningsbekräftelsen inte överensstämmer med beställningen. Bifogat beställningsbekräftelsen följer dessa avtalsvillkor, ångerformuläret och information om ångerrätt.

Avtalsvillkoren kan bli föremål för ändringar vid särskilda behov och/eller offentliga ändringar eller påbud. Avtalet innebär att du godkänner uppdaterade/ändrade avtalsvillkor. Nya villkor kommer att publiceras på säljarens webbplats och/eller bifogas i din nästa leverans.

4. Prenumeration, varaktighet och uppsägning

Vid beställning ingår köparen avtal om prenumeration av den önskade produkten till det pris och med den leveransintervall som anges i beställningsbekräftelsen. Prenumerationen har ingen bindningstid, och löper tills köparen säger upp den.

Uppsägningsfrist är inom 14 dagar efter fakturadatum för produkten i tjänsten. Sista dag för uppsägning anges på din faktura. Uppsägning kan ske till kundtjänst (se punkt 2) per telefon, e-post eller brev. Vid sen uppsägning förbinder du dig att ta emot nästa schemalagda leverans innan prenumerationen upphör.
Säljaren förbehåller sig rätten att avbryta leveranser av produkter och att avbryta tjänsten om betalning uteblir för två eller flera försändelser, eller där köparen inte längre kan anses som kreditvärdig av säljaren.

5. Extra köptrygghet

Du kan när som helst kontakta kundtjänst för att avtala ett uppehåll, ändra eller anpassa din prenumeration.

6. Leverans

Leverans av produkten sker per post direkt till din brevlåda. Normalt kommer du att ta emot produkten vid första försändelsen inom 3–10 dagar från beställning, och senast inom 20 dagar efter beställningen. Efterföljande produkt kommer att levereras i enlighet med leveransintervallet på beställningsbekräftelsen, plus/minus 10 dagar beroende på postgången.

7. Ångerrätt

Du har rätt att frångå detta avtal inom 14 dagar utan att ange något skäl för detta. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar den första produkten i tjänsten i fysisk besittning.

För att kunna utöva ångerrätten måste du informera oss per:
Telefon: 851782060
E-post: kundservice@norisma.se

Post: Norisma AS, Maridalsveien 163, 0461 Oslo

på ett entydigt sätt om ditt beslut att frångå avtalet (t.ex. ett brev sänt per post, fax eller e-post).
Du kan använda standardformuläret som medföljer beställningsbekräftelsen du får per e-post.

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det att du skickar meddelandet om att du vill utöva ångerrätten innan ångerfristen löper ut.
Om du frånträder detta avtal kommer vi att kreditera betald faktura eller betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, däribland leveranskostnaderna (men undantag för tilläggskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar efter den dag vi mottar meddelandet om ditt beslut att frångå detta avtal.
Vi gör återbetalning med samma betalningsmetod som du använde i den ursprungliga transaktionen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat.
I vilket fall som helst kommer du inte att debiteras några avgifter till följd av återbetalningen.
Vi kan hålla inne återbetalningen till dess att vi har fått produkten(erna) tillbaka, eller till dess att du har skickat in bevis på att produkten(erna) har skickas tillbaka, beroende på vilket som inträffar först.
Du måste returnera produkten(erna), eller överlämna dem till oss, utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar efter den dag du har meddelat oss om att du

vill frångå avtalet. Använd den returadress som anges i punkt 2 ovan. Ångerfristen anses ha iakttagits om du skickar tillbaka produkten(erna) innan ångerfristen på 14 dagar har löpt ut. Produkten(erna) måste av hänsyn till hygien och hälsa returneras utan bruten försegling, annars går ångerrätten förlorad i enlighet med norsk ångerrättslag § 22, första stycket g.
Ångerrätten kan inte utövas på ordinära försändelser i tjänsten. Ångerrätten kan endast utövas vid första leveransen i tjänsten.
Du måste bära de direkta kostnaderna för att returnera produkterna.
Om säljaren påläggs portotillägg för returnerad produkt där portot ska bekostas av dig förbehålls rätten att fakturera dig upp till 129 kr. Returnerad(e) produkt(er) i tjänsten utan giltig ångerrätt får inte tillhörande faktura krediterad, men kan skickas ut igen om så önskas till en kostnad av 49 kr.
Du ansvarar bara för en eventuell minskning av produkternas värde som orsakas av annan hantering av produkterna än vad som krävs för att fastställa deras natur, egenskaper och funktion.
Utöver ångerrätten har köparen allmän reklamationsrätt enligt den norska konsumentköplagen, se mer om detta under punkt 8.

8. Reklamation

Reklamationsrätt ges enligt norska konsumentköplagen vid förseningar eller brister i produkten/tjänsten.

Reklamationsrätten för produkten är begränsad till det utgångsdatum som anges på förpackningen, förutsatt att produkten bevaras torrt, kallt och inte utsätts för direkt solljus.
Köparen är skyldig att, inom en rimlig tid efter det att han eller hon har eller borde ha upptäckt defekten, meddela kundtjänst.
Säljaren tar förbehåll för produktionsstörningar eller felaktiga priser och information, som orsakas av omständigheter utanför vår kontroll, däribland tekniska problem, inklusive men inte begränsat till, strömavbrott, överbelastning och sabotage.

9. Priser och betalning

De priser som anges vid beställning och återges i beställningsbekräftelsen gäller för avtalet.

Uppgörelse sker vid betalning av faktura. Faktura med 14 dagars kredittid bifogas varje försändelse.
Fordran/fakturan överförs i sin helhet till Riverty Sweden AB. Befriande betalning får endast ske genom betalning till Riverty Sweden AB. Säljaren har återtagandeförbehåll i produkter som levereras till köparen fram till betalning, inklusive betalning av eventuella avgifter, räntor och kostnader.

Säljaren, i samarbete med Riverty Sweden AB, förbehåller sig rätten att inhämta kreditinformation av köparen vid beställning, löpande under kundrelationen samt vid utebliven betalning. Vid kreditförfrågan skickas en kopia till köparen som kreditbedömts per e-post och/eller brev.

Betalning ska senast ske det datum som är angivet på fakturan som sista betalningsdag. Vid försenad betalning tas en påminnelseavgift ut enligt högsta angivna procentsats som föreskrivs i lagen vid påminnelsetidpunkten.
Vid fortsatt utebliven betalning skickas kravet till inkasso, där räntor och avgifter åläggs enligt den procentsats som föreskrivs i lagen.
Vid utebliven betalning kan säljaren avbryta tjänsten utan förvarning (se punkt 4).

10. Kreditvärdering

Vi utför kreditkontroller på alla nya kunder via vår partner Bisnode AB. Om din kreditvärdighet är för låg kan du inte handla på kredit hos oss. Kreditvärdigheten beräknas utifrån den information som finns registrerad i personupplysningen, däribland taxerad inkomst, inkomstutveckling, tillgångar samt betalningsanmärkningar.

11. Alla beställnings- och personuppgifter som köparen uppgett vid beställning lagras i säljarens system

Person- och beställningsuppgifter är konfidentiella i enlighet med norska Personuppgiftslagen. Informationen används för att hantera och skydda ditt kundförhållande, däribland informera om produkter, tjänster och andra förmåner från säljaren.
Dina personuppgifter delas eller utlämnas inte till tredje part, men kan komma att användas av säljaren. Person- och beställningsuppgifter kan ändå utlämnas enligt myndigheters beslut, eller i förbindelse med kreditkontroll av köparen samt uppföljning och indrivning av obetalda fordringar.
Du har rätt att ta del av vilka uppgifter som finns registrerade om dig, och kan kräva att få dessa rättade. Du förbinder dig att meddela säljaren vid ändringar i personuppgifter som har betydelse för utförandet av tjänsten.

12. Produktinnehåll, användning och effekt

Säljaren frånsäger sig allt ansvar gällande vårdslös användning av produkten. Produkten deklareras som ett kosttillskott eller kosmetika i enlighet med norsk lag, med alla relevanta regler för märkning och användning av kosttillskott eller kosmetika. Kosttillskott är inget substitut för en balanserad kost. Rekommenderad daglig dos bör inte överskridas. Kosttillskott ska förvaras mörkt, torrt och inte över rumstemperatur.
Kosttillskott ska förvaras utom räckhåll för barn. Kosttillskott bör inte användas av gravida och ammande. Kosttillskott bör inte användas av personer under 18 år.

Säljaren rekommenderar alla att konsultera en läkare före användning av produkten, i synnerhet i de fall där man är medveten om nuvarande eller tidigare sjukdomar och tillstånd, eller vid användning av läkemedel. Läs och följ doseringsanvisningarna på förpackningen/i broschyren före användning.
Säljaren kan ändra produktens (innehåll, sammansättning, broschyr och förpackning) utan förvarning och utan att informera kunden särskilt om detta, så länge produktens nya innehåll till synes har liknande effekt som den produkt som ursprungligen levererades. Vid ändringar av recept som kan medföra fara för allergiker mot skaldjur, mjölk/laktos, gluten, ägg och nötter är säljaren skyldig att upplysa skriftligt om detta.
Produkten är ett kosttillskott eller en kosmetisk produkt vars effekter kan ha påvisats genom kliniska studier, tidigare användning, facklitteratur eller sanningsvittnen om enskilda ingredienser, sammansatta ingredienser eller produkten.
Eftersom kosttillskott eller kosmetika har individuell verkan kan effekten inte garanteras hos enskilda individer, och säljaren ska inte hållas ansvarig för ekonomiska, hälsomässiga eller andra förhållanden som uppstår till följd av produktens effekter vid köparens användning.

13. Tillämplig lag och domstols behörighet.

Avtalet är underkastat norsk lag. Tvist mellan köpare och säljare ska lösas genom förhandlingar. Behörig domstol är Oslo tingsrätt.

Integritetspolicy

Vi på Norisma AS är måna om att skydda våra kunders, leverantörers och andras personuppgifter. I denna integritetspolicy beskriver vi närmare hur vi behandlar personuppgifter inom vår verksamhet, när du handlar av oss via vår webbplats eller kontaktar oss på annat sätt, som t.ex. via e-post, telefon, Min sida eller ett webbformulär.

Här nedan finns information om vilka personuppgifter vi samlar in, varför vi gör det och vilka rättigheter du har i samband med att vi behandlar personuppgifter.

Personuppgiftsansvarig för de personuppgifter vi behandlar är Norisma AB via företagets vd. Om du har frågor om hur vi behandlar personuppgifter är våra kontaktuppgifter följande:

Adress: Maridalsveien 163, 0461 Oslo, Norge
E-post: kundeservice@norisma.no
Telefon: +47 21 56 09 80
Organisationsnummer: 997 355 911

Varför samlar vi in personuppgifter och vilka uppgifter samlar vi in

Inledning

Vi samlar in och använder personuppgifter i olika syften. Det kan vara kontaktuppgifter till våra kunder och leverantörer, adresser för utskick av nyhetsbrev och uppgifter du lämnar om du kontaktar oss i andra ärenden.

Dina beställningar

När du gör en beställning hos oss upprättas en löpande kundrelation. I vårt system sparas uppgifter om namn, adress, telefon, e-post och födelsedatum. Här registreras även information om inköpta produkter och andra löpande abonnemang.

De personuppgifter som registreras är huvudsakligen uppgifter vi behöver för att kunna leverera varor till dig samt kontakta dig med anledning av ditt abonnemang. Vi behandlar personuppgifterna enligt det avtal vi har med dig.

Av säkerhetsskäl sparar vi även den IP-adress som används för att registrera beställningen. Detta gör vi för att förhindra bedrägerier. Norisma AS överlåter sina fordringar till Arvato Finance AB, som hanterar fakturainbetalningar samt behandlar personuppgifter om inköp som gjorts från Norisma AS.

Vi är även skyldiga att spara personuppgifter som lämnats i samband med att beställningar gjorts. Detta i enlighet med lagar och regler gällande redovisning, hantering av avgifter och eventuell garanti-/returhantering. Detta innebär att historiken inte raderas förrän det gått minst fem år.

Kreditvärdering

Vi utför kreditkontroller på alla nya kunder via vår partner Bisnode AB. Om din kreditvärdighet är för låg kan du inte handla på kredit hos oss. Kreditvärdigheten beräknas utifrån den information som finns registrerad i personupplysningen, däribland taxerad inkomst, inkomstutveckling, tillgångar samt betalningsanmärkningar.

Utlåtanden från kunder

När du upprättar en kundrelation med oss vill vi gärna veta vad du tycker om produkten. Om du ger feedback publiceras den på vår webbsida om du samtycker till det. Då kommer ditt namn att framgå om du uppgett det.

Användning av personuppgifter i marknadsföringssyfte

Mottagande av nyhetsbrev
Vi erbjuder befintliga och potentiella kunder att ta emot nyhetsbrev, information om vår verksamhet, produktrekommendationer, tävlingserbjudanden och andra erbjudanden via e-post och sms.

Det är frivilligt att ta emot dessa och man kan avregistrera sig från att ta emot nyhetsbrev. Det är även enkelt att avregistrera sig från e-postlistan via kontosidan («Min sida»), eller genom att klicka på «avregistrera mig från nyhetsbrev» längst ner i det e-postmeddelande du fått, eller genom att kontakta oss per telefon eller e-post.

Befintliga kunder informeras om våra produkter i enlighet med marknadsföringslagen. Vi kan även skicka nyhetsbrev när kundrelationen upphört eller till andra som önskar få vårt nyhetsbrev, men då efter samtycke.

Användning av cookies

Vår webbsida använder cookies för att vi ska kunna analysera varifrån trafiken kommer, vad besökarna klickar på samt för att ta fram statistik med mera för att kunna erbjuda bättre webbsidor och marknadsföra våra produkter.

Här kan du läsa mer om cookies och vilka cookies vi använder.

Sociala medier

Norisma AS använder aktivt sociala medier som Facebook, Instagram och Snapchat. Observera att om du besöker oss via sådana medier är det dessa webbplatsers integritetspolicyer som gäller.

På sociala medier lägger vi ut nyheter, bra erbjudanden och tävlingar. Om du deltar i en tävling via sociala medier kan personuppgifter om dig bli registrerade i vårt system. En sådan registrering baseras på ditt samtycke.

Vi använder oss även av sociala medier för direktmarknadsföring. Därför kan annonser för våra produkter publiceras på din profil på sociala medier. I samband med detta använder vi din e-postadress för att kunna rikta annonser. Vi lämnar endast ut din e-postadress till tredje part efter att vi inhämtat ditt samtycke.

Utlämnande av personuppgifter till andra

Personuppgifter lämnas endast ut till andra i de fall lagen tillåter det eller om så anges i denna integritetspolicy. Detta gäller i synnerhet i samband med leverans av beställningar, i bokföringssyfte, vid marknadsföring eller om du på förhand gett tillstånd till det. I samband med leveranser kommer exempelvis de tjänsteleverantörer vi anlitar (speditörer, logistikföretag, banker) att få tillgång till de uppgifter de behöver för att genomföra beställningen. Tjänsteleverantörerna har endast tillåtelse att använda uppgifterna för att utföra sina bestämda uppgifter.

Norisma AS använder sig av externa tjänsteleverantörer (personuppgiftsbiträden) som kan komma att behandla personuppgifter på uppdrag av oss. Vid sådana tillfällen ingår vi skriftliga personuppgiftsbiträdesavtal för att skydda informationssäkerheten i alla led av behandlingen. Om du vill ha information om våra personuppgiftsbiträden kan du kontakta oss via e-post eller telefon.

Alla personuppgifter vi behandlar hanteras inom EU/EES-området.

Lagring och skydd av personuppgifter

Vi lagrar dina personuppgifter så länge det är nödvändigt för det syfte personuppgifterna samlats in i. Det innebär till exempel att personuppgifter som vi behandlar med ditt samtycke raderas om du återkallar samtycket.

De personuppgifter vi behandlar för att fullfölja ett avtal med dig raderas när avtalet slutförts och alla avtalsenliga eller lagstadgade skyldigheter är uppfyllda.

Norisma AS tar säkerhetsfrågor på allvar och genomför regelbundet kontroller för att säkerställa att dina personuppgifter hanteras korrekt.

Dina rättigheter när vi behandlar dina personuppgifter

Du har rätt att få insyn i vilka personuppgifter vi har registrerat om dig och du kan när som helst begära att de ändras, korrigeras eller raderas.

Frågor om personuppgiftshantering, korrigering, radering och liknande kan ställas till kundservice@norisma.no. Vi kommer be dig att bekräfta din identitet eller uppge ytterligare information innan du kan utöva dina rättigheter. Detta gör vi för att säkerställa att vi endast lämnar ut dina personuppgifter till dig – och inte till någon som utger sig för att vara du.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få de personuppgifter du lämnat till oss utlämnade i ett strukturerat och överförbart format. Detta kallas rätten till dataportabilitet och gäller uppgifter du lämnat till oss efter samtycke eller enligt avtal. Mer information om dessa rättigheter finns på Datainspektionens webbplats: www.datainspektionen.se.

Klagomål

Om du anser att vår behandling av personuppgifter inte överensstämmer med den beskrivning vi ger här eller att vi på andra sätt bryter mot personuppgiftslagstiftningen kan du vända dig till Datainspektionen. Information om hur du kontaktar Datainspektionen finns på deras webbplats: www.datainspektionen.se.

Ändringar

Om våra tjänster eller reglerna för personuppgiftsbehandling ändras kan den information du fått här komma att ändras. Uppdaterad information finns alltid lätt tillgänglig på vår webbplats.

Menakur, utvecklat för att hjälpa kvinnorgenom klimakteriet. Prova gratis i 30 dagar!*

Tid kvar av erbjudandet:

  • 10 siffror - ÅÅMMDDNNNN
  • *Ja tack! Jag vill beställa Menakur GRATIS - jag betalar bara 79 kr för frakt och expedition. Säljs som prenumeration utan bindningstid. Efter välkomsterbjudandet kommer du att få en Menakur för endast 449,- per månad (Nok 898,- varannan månad). Alla ordinarie forsendelser har vidare gratis frakt. För att säga upp prenumerationen, kontakta kundservice inom 14 dagar efter fakturadatum. Vid sen uppsägning åtar du dig att få en sista leverans. Vi är tillgängliga för dig! *Erbjudandet gäller endast det första paketet per ritning av ett prenumeration.t

  • Hidden
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.